top of page
background.jpg
ziua diabetului.jpg

PROGRAMUL PILOT ”CÄ‚UTÄ‚M MILIONUL LIPSÄ‚”
Programul urmărește să implementeze proiecte de screening pentru depistarea persoanelor nediagnosticate sau aflate la risc cu ajutorul autorităților locale.
-    Aproape 1.000.000 de români NU ȘTIU că au diabet zaharat
-    multe persoane ajung pentru prima dată la medic în stadii avansate ale bolii, cu complicaÈ›ii deja instalate È™i chiar risc de deces
-    speranÈ›a lor de viață este cu 8,5 ani mai mică față de restul populaÈ›iei

E nevoie de un efort național de prevenție, pentru că diabetul ne privește pe toți,
Legea 249, în vigoare din 16 noiembrie 2020, are prevăzute responsabilități pentru autoritățile publice locale, care se referă la implicarea directă în proiecte de educaÈ›ie a populaÈ›iei È™i de prevenÈ›ie a diabetului zahara

RESURSE AUTORITĂȚI LOCALE
POSTER                        SCRISOARE

poster forum.jpg
scrisoare forum.jpg

Programul urmărește să implementeze, cu ajutorul autoritților locae, proiecte de screening pentru depistarea persoanelor nediagnosticate sau aflate la risc de diabet zaharat

Contribuția autorităților locale la derularea Programului Național de prevenție a diabetului, prevăzut de legea susnumită, este:

  1. Participarea la implementarea programului prin cabinetele de medicină școlară sau centrele comunitare integrate din subordinea autorităților administrației publice locale.

  2. Colaborarea cu casele judeÈ›ene de asigurări de sănătate în vederea asigurării evaluării privind depistarea È™i prevenÈ›ia diabetului a persoanelor din categoriile defavorizate ori fără loc de muncă È™i care nu sunt înregistrate la un medic de familie;

  3. Clauze suplimentare la contractul privind furnizarea de servicii medicale È™i de prevenÈ›ie a diabetului în cadrul Programului naÈ›ional de prevenÈ›ie a diabetului.

În afara Programului NaÈ›ional, autoritățile locale pot interveni în următorul cadru:

1

2

Încheierea de parteneriate cu alte autorități È™i instituÈ›ii publice, inclusiv din domeniul medical, învățământ È™i social, pentru derularea unor proiecte privind prevenÈ›ia unor boli, îmbunătățirea stării de sănătate a populaÈ›iei sau îmbunătățirea calității vieÈ›ii, ex: proiecte de screening È™i mapare a riscurilor de sănătate a comunității/ a unei categorii sociale, profesionale etc.

  • Depistarea persoanelor nediagnosticate sau aflate la risc;

  • Cartografierea principalelor riscuri de sănătate publică la nivelul unor comunități, pe baza unei metodologii de evaluare È™i de colectare a datelor, via caravane în locaÈ›iile aglomerate realizate cu sprijinul studenÈ›ilor la medicină/farmacie;

  • Screening-ul profesorilor din instituÈ›iile de învățământ, a angajaÈ›ilor din primărie etc.

Elaborarea È™i aprobarea programelor de promovare, încurajare È™i susÈ›inere a unui stil de viață sănătos prin:

  • înfiinÈ›area de săli È™i terenuri de sport, bazine de înot È™i alte asemenea structuri destinate publicului;

  • înfiinÈ›area unor parcuri noi sau modernizarea celor existente;

  • înfiinÈ›area pistelor de biciclete;

  • dotarea, organizarea È™i asigurarea funcÈ›ionării în spaÈ›iile È™i în parcurile publice, inclusiv în proximitatea imobilelor de locuinÈ›e, a unor mijloace È™i dotări specifice care să permită efectuarea gratuită a sportului de către populaÈ›ie în general È™i de către copii în special;

  • acordarea de facilități investitorilor privaÈ›i pentru înfiinÈ›area, organizarea È™i funcÈ›ionarea unor astfel de unități;

  • verificarea modului în care în unitățile de învățământ sunt respectate dispoziÈ›iile legale referitoare la alimentaÈ›ia sănătoasă în unitățile de învățământ preuniversitar.

4

Încurajarea practicării sportului în aer liber de către copii:

Un exemplu elocvent, care poate fi implementat imediat, se referă la asigurarea unor dotări specifice care să permită elevilor practicarea sportului în timpul liber, în pauze sau pe perioada vacanÈ›elor È™colare ori a zilelor libere, în unitățile de învățământ care se află în subordinea primăriei.

3

Angajarea sau contractarea de servicii de la dieteticieni pentru stabilirea meniurilor zilnice ale copiilor din unitățile de învățământ aflate în subordinea autorităților publice locale.

5

FinanÈ›area unor programe speciale pentru promovarea, încurajarea È™i adoptarea unui stil de viață sănătos È™i responsabil derulate de unitățile de învățământ

6

Elaborarea È™i publicarea unei hărÈ›i a stării de sănătate a populaÈ›iei din localitatea respectivă, în parteneriat cu Institutul NaÈ›ional de Sănătate Publică, pe baza unor criterii aprobate de Ministerul Sănătății È™i care să evalueze efortul autorității locale pe un sistem bazat pe culori: roÈ™u, galben, verde.

7

Alte posibilități stabilite prin această lege, care se referă la responsabilitățile autorității publice locale sunt:

  • Implicarea asistenÈ›ilor medicali comunitari în desfășurarea acÈ›iunilor de prevenÈ›ie È™i depistare precoce a diabetului;

  • Implicarea studenÈ›ilor la medicină/farmacie/asistență socială/educaÈ›ie fizică È™i sport în activități de educaÈ›ie privind prevenÈ›ia diabetului, precum È™i îmbunătățirea stilului de viață.

handshake.png
list.png
diet.png
running.png
budget.png
mind-mapping.png
protected.png
bottom of page